1053
post-template-default,single,single-post,postid-1053,single-format-standard,qi-blocks-1.3.4,qodef-gutenberg--no-touch,stockholm-core-2.4.1,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-9.4,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_menu_,wpb-js-composer js-comp-ver-8.1,vc_responsive

Kiillota sisäinen brändisi ja onnistu muutoksessa

Kiillota sisäinen brändisi ja onnistu muutoksessa

Uusi vuosi on täynnä lupausta ja usko itseen on korkealla. Hieno juttu. Mutta miksi on ymmärrettävää, että jumppasalien tunnit eivät olekaan niin täynnä enää helmikuussa? Tai että syömistottumukset palaavat taas entisiin uomiin muutaman viikon kuluessa?

Huomaa ajoissa kaksi asiaa, jotka voivat hyvinkin vaikuttaa taustalla ja käsittele ne. Saatat onnistua tällä kertaa 🙂 !

 

Kiillota brändisi (omissa silmissäsi)

 

Meillä kaikilla on jonkinlainen kuva toisista ihmisistä. Mietipä muutamaa tuttuasi ja sitä, millaisen mielikuvan he sinussa synnyttävät? Yksi on ehkä aikaansaava, toinen jämpti ja tämän lisäksi vielä jotain muuta. Tämä on heidän ”brändinsä” sinun päässäsi. Se on syntynyt sanoista, teoista ja kohtaamisista. Mutta mikä on sinun brändisi itsestäsi? Tämä on tärkeä kysymys, kun aiot tehdä muutoksia. Oletko leimannut itsesi jo kauan sitten vaikka henkilöksi, joka ei pidä tai pitää jostain tekemisestä tai asiasta? Tähän on voinut vaikuttaa vaikka opettajasi tai vanhempasi, joka on tullut sanoneeksi ohimennen tai tarkoituksella jotain sinusta ja kyvyistäsi.

 

Leimat, niin negatiiviset kuin mieluisat, voivat vaikuttaa todella vahvasti taustalla, kun teet muutoksia. Jos et pysty näkemään itseäsi henkilönä, jonka elämään luontevasti kuuluu jokin uusi asia, et luultavasti pysty pitämään päätöksiäsi. Esimerkiksi jos tiedät, että sinun on aika tehdä jotain ruokailutottumuksillesi, mutta jopa ärsyynnyt tai tunnet kateutta ihmisiä kohtaan, jotka näyttävät luonnostaan syövän terveellisesti, voi taustalta löytyä vahva uskomus. Kaivaudu niihin. Mieti, mistä tuo käsitys on tullut. Onko sinua palkittu tai hyvitelty lapsena sokeriherkuilla? Tai kehuttu kun syöt reippaasti? Onko sinulla kuva, että rempseät, iloiset ihmiset ovat persoja kakkukahveille? Onko sinulla epäonnistuneita kokemuksia vaikkapa laihduttamisesta? Haluatko pitää kiinni käsityksestä, että hyvä ruoka on tietynlaista? Miksi? Selvitä asia itsellesi perin pohjin.

 

Oletko olevinasi jotain?

 

Joskus tapamme heijastelevat sitä, mitä haluamme itsestämme viestittää, joko itsellemme tai ulkopuolelle. Odotamme tietynlaisen ihmisen tai tiettyyn ryhmään kuuluvan ihmisen toimivan tietynlaisella tavalla. Juhlien itseoikeutettu keskipiste ja hauskuuttaja ei nipota juomisista ja syömisistä. Sotkuinen pöytä kertoo muille, kuinka henkilö on luova ja keskittyy siivoamisen sijaan kreatiiviseen työhön. Entä haluatko olla kuin joku jota ihailet? Tai ehkä kollektiivinen käsityksemme tietynlaisista ihmisistä vaatii tietynlaista arvomaailmaa tai käytöstä?

Jos joku tapasi paljastuukin brändin luomiseksi, mieti haluatko muuttaa sitä, jotta elämäntapamuutos olisi mahdollinen.

 

Tuuleta käsityksesi kirjoittamalla

 

Ennen päätöstä muutoksesta, on aika tuulettaa käsityksesi itsestäsi eli itsesi brändistä itsellesi. Toki olemme erilaisia (onneksi 🙂 !) ja pidämme luonnostamme erilaisista asioista. Joskus nämä pitämiset vain eivät ole aitoja, vaan oikeastaan itsemme itsellemme antamia leimoja, joista pidämme kiinni, jotta ei tarvitsisi muuttua. Kun liikunnan aloitus kariutuu kymmenettä kertaa, saat todisteita: ”No niin! Mitä minä samoin, olen sohvaperunaksi luotu ja sillä siisti. ” Pettymys ja syyllistyminen eivät tietenkään palvele ketään. Syyllistymisen sijaan kannattaa muuttaa käsitystään itsestään.

 

Mieti, pitävätkö tosiaan kaikki leimat itsessäsi paikkansa. Parhaiten tämä onnistuu, kun otat paperia ja kynän (toki saman voi tehdä koneella, mutta paperissa ja kynässä on mielestäni jotain magiaa 🙂 ) ja kirjoitat vastauksia lauseen alkuun ”Minä olen…” loppuja voi tulla kymmeniä, joista osaa pidät varmasti tärkeämpinä ja joista osa paljastuu suorastaan naurettaviksi. Ne ovat tyypillisesti asioita, joiden on aika saada kyytiä. Rehellinen pitää tietysti olla, mutta kun törmäät kielteisiin leimoihin, mieti mistä ne ovat saaneet alkunsa. Voi olla, että voitkin lieventää leimaasi tai pyyhkiä sen kokonaan pois.

Voit tehdä saman harjoituksen asialle, johon pyrit. Esimerkiksi ”Terveellinen syöminen on…” Jos paljastuu, että ajattelet siitä melko negatiivisesti, on hankala onnistua pysyvästi muuttamaan itseään terveellisesti syöväksi. Kannattaakin ensin muuttaa uskomuksiaan, jos ne eivät selvästi ole faktoja 🙂 .

 

Millainen haluat olla?

 

Jos löydät negatiivisia ja virheellisiä uskomuksia, hahmottele ilman rajoituksia ja liikaa ”realismia”, millainen ihminen haluat olla. Millainen ihminen onnistuu siinä, mitä tavoittelet? Entä mitä haluat muuttaa tavoissasi, että se onnistuisi?

 

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty tässäkin asiassa. Kun olet järjestelmällinen ja kirjaat asioita, saat ne pois pyörimästä päästäsi ja saat aikaan konkreettisia suunnitelmia. Voi esimerkiksi olla, että taustatyötä pitää tehdä ensin muiden asioiden kanssa, ennen kuin on valmis ottamaan elämäntapamuutoshaasteen vastaan.

 

Varo porsaanreikiä

 

Tämä on toinen ohje, joka voi auttaa onnistumaan. Mihin uudet, vielä juurtumattomat tavat voivat kaatua? Synttärikutsujen tarjontaan, ulkomaanmatkaan, pitkiin työpäiviin ja niin edelleen. Monesti tilanne ei kuitenkaan pakottaisi luopumaan hyvistä päätöksistä. Käytämme niitä siis tekosyynä.

 

Tunnista vaarallinen ajatuskulku 🙂 : ”Kerrankos sitä eletään!” ”Kadun, jos en nyt maista tuota”, Tämä on eritystilanne”. ”Nyt en vain ehdi syödä kunnolla, pakko ostaa suklaata”. ”Siis onko tosiaan tärkeämpää mennä jumppaan kuin tehdä tämä raportti? (- vastaus tietysti ei 😉 )”.

 

Tapojen muuttamisen kriittiset hetket koittavat aina jossain vaiheessa. Ensimmäiset viikot ovat herkintä aikaa, sillä tavat eivät ole vielä juurtuneet. Kun kiusaus poiketa polulta iskee, niin kuin takuuvarmasti jossain vaiheessa tapahtuu, kannattaa pysähtyä. On helpompaa, kun jo etukäteen on miettinyt strategiaansa näitä tilanteita varten ja miettinyt, mitä silloin voi tehdä.

 

Arvojen tarkastelu ja prioriteettilista voivat auttaa. Yleensä se tekeminen, joka vastaa arvojasi, menee edelle – mutta ei aina. Jos arvojasi ovat esimerkiksi terveys ja työn tekeminen hyvin, ne voivat jossain kohdassa joutua ristiriitaan, kun aikaa pitäisikin työn sijaan laittaa ruuanlaittoon tai liikuntaan. Kunnes uudet tavat ovat juurtuneet (sillä kun ne ovat juurtuneet, tätä ongelmaa ei juuri enää esiinny) ole valmis laittamaan uusi toimintatapasi etusijalle.

Onko sinulla kokemuksia näistä asioista? Tai kommentoi, olisi kiva kuulla mitä mietit!

 

 

 

 

 

 

No Comments

Post a Comment

css.php